Oma riista -palvelu 10 vuotta
RIISTATIEDON DIGILOIKKA

Suomen riistakeskuksen kiitetyin palvelu Oma riista on saavuttanut kymmenen vuoden iän. Kypsästä iästä huolimatta palvelu on täydessä terässä ja sen kehittämistä jatketaan.

Teksti Ville Hokkanen Kuva Reetta Hokkanen

Julkaistu3.5.2024

Oma riista -palvelun ensimmäinen toiminnallisuus otettiin käyttöön toukokuussa 2014. Metsästäjä-lehden pääkirjoituksessa tapausta kuvattiin näin: ”Tarkoitus on kehittää asteittain sähköinen asiointikanava, jolla metsästävä asiakas voi hoitaa kaikki asiansa riistahallinnon ja riistantutkimuksen suuntaan.”

Visioitu tavoite on jalostunut verkossa ja mobiilisovelluksissa (Android ja iOS) toimivaksi sähköiseksi asiointikanavaksi. Metsästäjä pystyy helposti hoitamaan lakisääteiset saalisilmoitukset, hakemaan lupia ja näkemään metsästysalueitaan. Tärkeät metsästyskortti ja ampumakoetodistus ovat aina mukana puhelimessa Oma riista -maastosovelluksessa. Saaliit ja havainnot voi kirjata talteen ja auttaa samalla keräämään arvokasta riistatietoa tutkimuksen käyttöön. Palvelusta löytyy helposti metsästysajat sekä auringon nousut ja laskut.

Lisäksi käyttäjä näkee metsästysalueensa ja oman sijaintinsa sekä passipaikkansa puhelimestaan ja pystyy hallinnoimaan niitä verkkopalvelussa. Metsästyksenjohtaja voi tehdä tarvittavat kirjaukset metsästyspäivän päätteeksi, vaikka maastosta.

Metsästäjän tarpeet etusijalla

Oma riista -palvelun kehitystä on sen alkumetreistä lähtien ohjannut yksi ohjenuora. Palvelun täytyy tuottaa arvoa sen käyttäjille eli asiakkaille. Jos metsästävä asiakas käyttää palvelua, niin hallinto ja tutkimus saavat tarvitsemansa.

Oma riista -palvelua käyttää yli 240 000 tunnistettua käyttäjää. Tämä on noin 80 prosenttia metsästyskortin maksaneista.

Palvelun onnistumisesta kertoo saatu positiivinen käyttäjäpalaute. Syksyllä 2023 tehdyn kyselyn tulosten perusteella Oma riista on Suomen riistakeskuksen tärkein palvelu ja sen saama arvosana oli yli 4 asteikolla 1–5.

Oma riista -palvelu on muuttanut suomalaista riistatietoa. Tiedonkeruu on vakioitunut ja siihen on saatu mukaan yhdenmukaiset paikkatiedot. Palvelu on mahdollistanut sujuvan yhteistyön metsästäjän, riistahallinnon ja tutkimuksen välillä.

Metsästäjän Oma riistaan tallentama hirvihavainto jalostuu tutkimuksen työkalujen avulla raportiksi. Maastossa kerätty tieto palautuu raporttina metsästäjälle ohjaamaan metsästystä alle vuorokaudessa. Tehokkaasti liikkuvan tiedon avulla riistantutkimus pystyy ennustamaan hirvikannan kokoa ja rakennetta lähes reaaliaikaisesti metsästyksen edetessä. Tämä on ainutlaatuista koko maailmassa.

Ketterää kehittämistä

Oma riista -palvelua kehitetään ketterillä menetelmillä, pienen mutta tehokkaan tiimin kanssa. Kumppanina on toiminut Vincit Oyj koko palvelun historian ajan. Kehittämisen ketteryydestä kertoo esimerkiksi se, että asiakkaan yhteydenotosta Oma riista -neuvontaan, esiin tulleen ongelman ratkaisu ja tuotantoon vienti on parhaimmillaan tapahtunut alle tunnissa. Kehittämisen laadusta kertoo puolestaan se, että palvelussa on ollut käyttökatkoja 10-vuotistaipaleen aikana yhteensä noin kahden tunnin verran.

Teknisten ja taloudellisten panostusten perusteena on myös toiminnan tehostaminen. Tästä näkyvänä esimerkkinä on lupien käsittelyn nopeutuminen. Kun maksuasetus muuttui vuoden vaihteessa 2024, useiden lupien käsittelymaksut laskivat jopa kymmenillä euroilla. Tämä on yksi esimerkki Oma riistan asiakkaille tuottamasta taloudellisesta hyödystä.

Riistanhoitoyhdistysten työ helpottunut

Oma riista on digitalisoinut myös Suomen riistakeskuksen merkittävimmän kumppanin eli riistanhoitoyhdistysten palveluita. Lähes kaikkiin riistainhoitoyhdistyksen lakisääteisiin tehtäviin on kehitetty työkaluja, joiden avulla metsästäjien arki on helpottunut. Tästä hyvä esimerkki on mobiilisovelluksesta löytyvät ampumakoesuoritusten tiedot.

Yhteiskunnallisesti merkittävin riistanhoitoyhdistysten käyttämä työkalu on suurriistavirka-avun (SRVA) raportointi. Vapaaehtoiset SRVA-toimijat raportoivat hoitamansa tapaukset Oma riistalla suoraan maastosta. Samalla muodostuu Suomen viralliset riistaonnettomuustilastot.

 


 

 

Minkälaisia uusia ominaisuuksia kaipaisit Oma riistaan? Kerro kommenteissa! 

Subscribe
Notify of
0 Kommenttia
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit

Käyttäjämäärä

  • 5/2014  0
  • 8/2017  100 000
  • 12/2020  200 000
  • 2/2024  240 000