Metsästäjän varusteet

Mitkä ihmeen paljasjalkakengät?

Paljasjalkakenkiä on monenlaisia, mutta niitä yhdistää ohut, kantakoroton pohja. Tuntuma kävellessä voi parhaimmillaan olla kuin kävelisi paljain jaloin. Ne ovatkin kuin tehty hiivintämetsästäjälle.

Teksti ja kuvat Antti Saarenmaa

Julkaistu2.5.2022

Paljasjalkakengät eivät useimmiten tue jalkaa, vaan tarjoavat jalalle lähinnä suojan ympäristöltä. Siksi ne vaativat käyttäjänsä jaloilta aktiivista työntekoa. Nilkka pysyy luontaisessa astumisasennossaan vahvan pohkeen avulla ja kantapäillä tömistely vähenee automaattisesti, sillä kengän pohja ei ota enää iskuja vastaan kuten “perinteisissä” jalkineissa.

Paljasjalkakenkien valmistajia löytyy useita, ja valikoimissa on sekä matala- että pitkävartisia, hyvin ohuella pohjalla varustettuja ja hieman paksumpipohjaisiakin, jotka toki ovat vielä tunnokkaita ja pehmeitä.

Myös paljasjalkakengissä nahka on materiaalina ylivoimainen. Kovankin käytön jälkeen huolellinen rasvaus palauttaa notkeuden ja kuluminen vaan patinoi.
Saatavilla on myös enemmän pehmustettuja, varsikengän ja paljasjalkakengän välimaastoon asettuvia jalkineita.

Miksi paljasjalkakengät metsästykseen?

Omakohtaisesti päädyin paljasjalkakenkiin, koska halusin jalkineet, joilla olisi helpompi hiipiä. Hiipimisjahti vaatii hiljaisen, kahisemattoman vaatetuksen, mutta myös kengät, joilla kävellessä tunnistaa maassa olevat oksat, kivet ja kävyt, ja voi tarvittaessa välttää niille astumisen tai vaikkapa siirtää painoa jalan sisäsyrjältä ulkosyrjälle.

Paljasjalkakengillä kävely voi alkuun tuntua erikoiselta. Itselläni vaati hetken tottua sukkasilla hipsimisen tunteeseen, mutta hyvin pian huomasin kenkien olevan uskomattoman kevyet ja vaivattomat jalassa. Metsässä käveleminen, jahtipuuhissa tai muutoin, on miellyttävää, koska kevyet kengät toimivat joka alustalla ja jalka oppii pian mukautumaan kuljettavaan maastoon.

Pohjakuviointi poikkeaa perinteisistä maihinnousukengistä, jonka seurauksena jalkapohjaa alkaa käyttämään eri tavoin. Jäykkävartisen maiharin käyttäjä voi kiivetessä hyödyntää pohjan terävää reunaa tai pohjan kuviointia, mutta paljasjalkakengillä on viisainta pitää koko pohja maata vasten maksimaalista pitoa haettaessa. Vaihtoehtoisesti jalalla ja varpailla haetaan aktiivisesti otetta juurista tai kivistä. Pikkuhiljaa metsästäjä alkaa asettamaan askeleitaan tarkemmin ja jalan käyttötapa muuttuu, mutta luonnollisempaan suuntaan.

Ainoa osa-alue, jossa paljasjalkakengät häviävät kumisaappaille, on vedenkestävyys. Hyvin rasvattu nahka pitää vettä aikansa, mutta viikon reissulla saattaa jossain vaiheessa tulla tarve sukkien kuivattelulle.
Saatavilla on myös enemmän pehmustettuja, varsikengän ja paljasjalkakengän välimaastoon asettuvia jalkineita.

Totuttele ensin!

Omasta näkökulmastani katsottuna paljasjalkakengät tekevät miltei kaikki samat asiat kuin jäykempikin metsästyskenkä, mutta tunnokkaammin ja kevyemmin. Varoitus on kuitenkin paikallaan: ilman harjoittelua ja totuttelua niitä ei kannata pian alkavalle vaellusreissulle hankkia. Erityisesti lisäkuorman kanssa, riippuen toki kulkijan jalkojen kunnosta, paljasjalkakengät voivat kuormittaa nilkkoja. Harjoittelu tuo kuitenkin paljon kokonaisvaltaista hyvää!

Paljasjalkakengät ovat palvelleet erinomaisesti kaukaisemmillakin retkillä.

Paljasjalkakävely on terveellistä

Paljain jaloin liikkuvilla kansoilla on terveet jalat: ylipronaatio on harvinainen ja kantakalvon kiputiloja esiintyy vähemmän kuin kenkiä käyttävillä. Jalkapohjan iho mukautuu muutamassa viikossa saamiinsa ärsykkeisiin paksuntumalla, jopa sentin vahvuiseksi (Duodecim 2022).

Paljasjalkakävely (paljasjalkakengillä päästään hyvin lähelle) muuttaa kävely- ja juoksutyyliä kehoa ja alaraajoja vähemmän kuormittaviksi, muuttaa askeltyylin kanta-astunnasta enemmän päkiälle ja hyödyntää tehokkaammin kehon omia iskunvaimennusjärjestelmiä. Myös pakaralihas aktivoituu enemmän ja takareisien kuormitus vähenee, vähentäen loukkaantumisriskejä. Lisäksi nivelten joustavuus ja nilkan liikkuvuus lisääntyy, luut ja rustot saavat ärsykkeitä ja pysyvät vahvoina, alaraajojen lihaspumput aktivoituvat ja lisäävät verenkiertoa ja vaivat, kuten suonenvedot ja suonikohjut vähenevät.

Paljasjalkakenkien käyttö on suositeltavaa kuitenkin aloittaa vähän kerrallaan, jotta jalkojen lihakset saavat totutella eri tavalla kohdistuvaan rasitukseen. Vähittäisellä totuttelulla valmistat ja aktivoit jalkasi paljasjalkakenkien käyttöön ja lopulta voit käyttää niitä täysipainoisesti tavallisten, jäykkien kenkien tilalla.

Viitteet: Paljasjalkakävely on tehokasta jalkavoimistelua, www.terveyskirjasto.fi/tju00215

Vinkkejä paljasjalkakenkien käyttäjälle:

  • Muista totutella jalkasi paljasjalkakenkiin
  • Pidä nahasta tehdyt kengät hyvässä rasvassa
  • Pidemmillä reissuilla kalvosukat varmistavat kuivat jalat
  • Valitse kenkä ja koko niin, että lestissä on riittävästi tilaa varpaillesi, hieman enemmän kuin normaalisti
  • Tarpeeksi alhaalta lähtevä nauhoitus mahdollistaa hyvän istuvuuden