Haulipatruunoissa siirtymä korvaaviin materiaaleihin olisi metsästyskäytössä täydellinen.

Lyijyrajoitusehdotus

Komissio julkaisi helmikuussa EU:n kemikaaliasetus REACH:n mukaisen lyijyrajoitusehdotuksen.

Teksti Hanna Korhonen Kuvat Tero Kuitunen

Julkaistu2.5.2025

Ehdotus sisältää käytön ja markkinoille saattamisen (=myymisen) kieltoja, viestintään ja ampumaratojen luvitukseen sekä riskinhallintaan liittyviä vaatimuksia sekä useita poikkeuksia ja eripituisia siirtymäaikoja.

Rajoitus ei koske sisäampumaratoja eikä esimerkiksi viranomais- ja tutkimustyyppistä käyttöä.

artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenartikkeli jatkuu

Haulit

Komissio ehdottaa lyijyhauleille käytön ja markkinoille saattamisen kieltoa metsästyksessä ja urheiluammunnassa.

Metsästyksessä lyijyhaulien käyttö kiellettäisiin kolmen vuoden siirtymäajan jälkeen kokonaan, eli nykyinen kosteikkoalueita koskeva käyttökielto laajenisi koskemaan kaikkia luontotyyppejä.

Urheiluammunnassa ne tulisivat kielletyksi viiden vuoden siirtymäajan jälkeen.

Koska lyijyhaulien käytön salliminen ampumaurheilussa on toistaiseksi tarpeen haulikkolajien kansainvälisten sääntöjen takia, komissio ehdottaa, että järjestäytyneet ampumaurheilijat saisivat edelleen hankkia ja käyttää lyijyhauleja 15 vuoden siirtymäajan puitteissa tietyillä erikseen luvitettavilla ampumaradoilla. Näiltä radoilta edellytettäisiin merkittäviä riskinhallintatoimia.

Ampumaradoilla tapahtuvan haulikkometsästyksen harjoittelun osalta tulkinta on vielä epäselvä, koska ehdotuksen määritelmän mukaan urheiluammunta kattaa myös metsästyksen harjoittelun.

Luodit

Metsästyksessä lyijypitoiset luodit tulisivat ehdotuksen mukaan kielletyksi. Poikkeuksina olisivat tietyt latvalinnustuksessa ja hylkeenmetsästyksessä käytetyt luodit.

Kupariluodit voivat poikkeuksena pääsäännöstä sisältää korkeintaan kolme painoprosenttia lyijyä.

Siirtymäajat vaihtelevat luotityypin mukaan puolentoista ja kymmenen vuoden välillä.

Lyijyluotien markkinoille saattamista ja ampumaradoilla tapahtuvaa käyttöä ei ehdoteta rajoitettavaksi.

Metsästyksessä kiellettäisiin lyijyä sisältävät kiväärin luodit.
Poikkeuksena olisi kanalinnustus, jossa saisi jatkossakin käyttää kokovaippaluoteja (FMJ) ja reikäpäisiä tarkkuusluoteja (OTM).
Perinteisen pienoiskiväärikaliperi .22LR:n siirtymäaika olisi 10 vuotta.

Merkinnät ja viestintä

Komissio ehdottaa rajoitusta koskevan tiedon jakamista ammusten ja kalastusvälineiden vähittäismyynnin yhteydessä (myös verkossa) sekä jopa yksittäisten ammusten merkitsemistä.

Tavoitteena on informoida ostajia lyijyn vaarallisuudesta ja rajoituksen siirtymäajoista sekä helpottaa valvontaa.

Pohdintaa

Nykyiseen hallitusohjelmaan on kirjattu tavoite vaikuttaa lyijyrajoituksen valmisteluun niin, että rajoitus ei haittaa vapaaehtoisen maanpuolustuksen toimintaedellytyksiä.

Suomi on tehnyt komission suuntaan vaikuttamistyötä, jolla oli suuri vaikutus siihen, että luotien käyttö ampumaradoilla jäi rajoituksen ulkopuolelle. Vaikka tämä luotien valmistusta Suomessa ja Euroopassa turvaava tavoite saavutettiin, on ehdotuksessa useita hankalia kohtia.

Siirtymäaikasääntöjen kirjavuuden lisäksi esimerkiksi ampumaradoilta edellytettävät toimet ovat raskaita ja byrokraattisia. Myös yksittäisten ammusten – varsinkin luotien – merkintävaatimusta on syytä tarkastella kriittisesti.

Lisäksi markkinoille saattamista koskevat kiellot (myyntikielto) voivat vaikeuttaa ammusten saatavuutta myös sallittuihin käyttöihin tavalla, jota ei ole osattu ennakoida.


Kirjoittaja on sosiaali- ja terveysministeriön neuvotteleva virkamies.

Aikataulusta ja prosessista

Ehdotuksesta käydään huhtikuussa ensimmäinen varsinainen keskustelu komissiovetoisessa, jäsenmaiden edustajista koostuvassa REACH-komiteassa. Koska ehdotus on monimutkainen ja aihe poliittisesti herkkä, on mahdollista, että komiteakäsittely venyy. Suomen kanta ehdotukseen muodostetaan EU-asioiden yhteensovittamisjärjestelmässä keväällä 2025. Kanta kirjataan E-kirjeeseen, jolla se saatetaan eduskunnan tietoon. E-kirje julkaistaan aikanaan eduskunnan verkkosivuilla.

Muutama jäsenmaa on jo ehdotellut koko rajoitusehdotuksen perumista. Komissio ei kuitenkaan voi juridista syistä keskeyttää rajoituksen käsittelyä, vaan sen on noudatettava REACH-asetuksen ja niin sanotun komitologiapäätöksen mukaista menettelyä. Komitea äänestää ehdotuksesta aikanaan valvonnan käsittävässä sääntelymenettelyssä, minkä jälkeen neuvostolla ja Euroopan parlamentilla on tietyin edellytyksin mahdollisuus vaikuttaa rajoituksen kohtaloon.