Förslaget om begränsningar av bly i ammunition
I februari publicerade kommissionen sitt förslag om begränsningar av blyet i ammunition enligt EU:s kemikalieförordning REACH.
Förslaget innehåller förbud mot användning och marknadsföring (= försäljning), och punkter om informationsspridning, tillståndsbeviljande för skjutbanor och krav med anknytning till riskhanteringen samt flera undantag och övergångsperioder av varierande längd.
Begränsningarna gäller inte för skjutbanor inomhus, inte heller för myndighetsbruk eller forskningsändamål.
Hagelpatronerna
För blyhaglen föreslår kommissionen ett förbud för användning och marknadsföring för jakt och sportskytte.
För jaktens vidkommande skulle blyhaglen bli totalförbjudna efter en övergångsperiod på tre år. Vilket alltså betyder att dagens förbud i våtmarker skulle utvidgas till att gälla samtliga naturtyper.
Beträffande sportskyttet skulle blyhaglen bli förbjudna efter en fem års övergångsperiod.
Eftersom det i nuläget är nödvändigt att tillåta blyhagel vid sportskytte på grund av de internationella reglerna för hagelgrenarna, så föreslår kommissionen att organiserade sportskyttar skulle tillåtas att skaffa och använda blyhagel under en femton år lång övergångsperiod – men bara på vissa skjutbanor med ett särskilt tillstånd. Av de här banorna skulle det då krävas omfattande riskhanteringsåtgärder.
Beträffande jägarna som övar på skjutbanor för sitt jagande är tolkningen fortfarande oklar; enligt definitionen i förslaget skulle sportskyttet också inkludera jägarnas skytteträning.
Kulgevärsammunitionen
Enligt förslaget skulle det också bli förbjudet att använda blyhaltig kulgevärsammunition på jakt. Undantag skulle dock göras för viss ammunition som används vid toppskytte och säljakt.
Som gränsvärde för blyhalten föreslås tre viktprocent, vilket är viktigt för kopparkulor som kan innehålla små mängder bly.
Längden på övergångsperioderna varierar med kultypen från halvtannat år till tio år.
För den blyhaltiga kulgevärsammunitionen föreslås inga begränsningar beträffande marknadsföringen och skjutbanorna.



Märka patroner och sprida information
Kommissionen föreslår att begränsningen också ska gälla för informationsspridningen vid försäljningen av ammunition och fiskeredskap i detaljhandeln (även på nätet), och till och med att varje enskild patron ska märkas.
Detta är tänkt att informera köparna om farorna med bly och om övergångstiderna för begränsningarna, och underlätta övervakningen.
Mycket att avväga och överväga
I regeringsprogrammet finns en målsättning inskriven att vi ska påverka beredningen av blybegränsningarna på ett sådant sätt att begränsningarna inte hindrar det frivilliga landsförsvarets verksamhet.
Finland har bedrivit påverkansarbete gentemot kommissionen, vilket i hög grad har bidragit till att användningen av kulvapenammunition lämnas utanför begränsningarna. Även om vi nådde det här målet som säkrar tillverkningen av ammunition i Finland och Europa så kvarstår flera problematiska punkter i förslaget.
Det är inte bara det att reglerna för övergångstiderna varierar mycket; dessutom är åtgärderna som krävs av skjutbanorna både tungrodda och byråkratiska. Vi bör också kritiskt granska kravet på märkning av enskilda patroner – i synnerhet för kulvapnens del.
Dessutom skulle förbuden mot marknadsföring (försäljningsförbud) kunna försämra tillgången på ammunition också för tillåtet bruk, och göra det på olika sätt som vi ännu inte kan förutse.
Skribenten är konsultativ tjänsteman på Social- och hälsovårdsministeriet.
Om tidtabellen och processen
I april håller vi det första egentliga mötet om förslaget i REACH-kommitten som består av företrädare för medlemsländerna och leds av kommissionen. Eftersom förslaget är invecklat och ämnet är politiskt eldfängt så kan det hända att behandlingen i kommitten drar ut på tiden. Finlands ståndpunkt till förslaget bildas av samordningssystemet för EU-ärenden. Ståndpunkten antecknas i ett e-brev för vidare befordran till riksdagen för kännedom. E-brevet publiceras i sinom tid på riksdagens webbplats.
Några medlemsländer har redan föreslagit att vi ska skrota hela begränsningsförslaget, men av juridiska skäl kan kommissionen inte avbryta behandlingen av begränsningen eftersom den ska följa REACH-förordningen och behandlas i enlighet med det så kallade komitologibeslutet. Kommitten kommer att rösta om förslaget enligt regleringsförfarandet för övervakningen. Därefter kommer rådet och EU-parlamentet att enligt vissa förutsättningar kunna påverka begränsningens slutresultat.